HOME

language
summaries
        

wat is nieuw

inhoud

historie
rekenschuif

bijzondere
exemplaren

reken
voorbeeld

ontstaan
van de kring

kring
activiteiten

agenda

MIR

contact met
de kring

inter-
nationaal

publicaties

links

                                                 

Kring Activiteiten

  

De doelstellingen van de Kring

  1. Onderlinge ondersteuning van Kringleden bij verzamelen en speurwerk
  2. Verbreiding van algemene kennis en besef van het historische belang
    van de rekenliniaal en andere rekeninstrumenten

Deze doelstellingen willen wij bereiken door de volgende activiteiten:

Uitgave van ons blad, de  "MIR" (Mededelingen en Informatie betreffende 
Historische Rekeninstrumenten); dit blad verschijnt 2 of 3 maal per jaar
Organiseren van de Jaarbijeenkomst voor afspreken en bijhouden van
nieuwe initiatieven, ruilen, en gezellig bijpraten
"Huiskamerbijeenkomsten" bij leden thuis (enkele malen per jaar)
Administratie van leden (ledenlijst voor de onderlinge contacten,
waarvan de door elk lid hiervoor beschikbaar gestelde gegevens alleen
voor andere kringleden toegankelijk zijn, en niet voor derden).
Verspreiding van resultaten en producten van leden, zoals publiceren in
boeken,"MIR" of andere (ook internationale) periodieken, presentaties van
eigen onderzoeken ervaringen, bijhouden en toegankelijk maken van lijsten
van catalogi, handleidingen, boeken etc.
Een van de meest bekende producten van de Kring is het "Blue Book" van
Herman van Herwijnen, een zeer uitgebreide catalogus van ongeveer 5500
rekenlinialen, met bijna 6000 kleurenafbeeldingen.
Deze catalogus is omgezet in een online catalogus.
Onderhouden van contacten met zusterorganisaties in het buitenland,
met name in Duitsland (www.rechenschieber.org), Engeland 
(www.sliderules.org.uk) en USA (www.oughtred.org)
Organiseren van International Meetings voor verzamelaars van rekenlinialen en 
andere rekeninstrumenten (bijvoorbeeld de eerste in Utrecht, 1995, en IM2000 
in Ede, 2000, IM2003 in Amsterdam, 2003 en IM2007 in Lelystad, 2007)
Publiciteit gericht op een groter publiek, bijvoorbeeld door persinterviews,
of aanwezigheid met een stand bij verzamelevenementen

beurs488.jpg (73904 bytes)

Gebruik van een kleurenbrochure voor publieksevenementen
Opzetten en onderhouden van de Kring Website
Gebruik van groeps-email naar Kringleden, om aankondigingen of 
vragen te verspreiden binnen de kring (begin 2009 beschikte ongeveer 
94 % van alle Kringleden over toegang tot Internet)

Iedereen die ge´nteresseerd is en wil delen in deze activiteiten, is van harte 
welkom als lid van de Kring. Vraag meer informatie!

Sinds 2012 is de jaarlijkse contributie 25,- euro per jaar.

Omhoog