This page shows some interactive animations of simple checksum calculators. For more information on these and other machines, see the Calculating History site.
Deze pagina toont enkele interactieve animaties van eenvoudige controlesom-rekenmachines. Ga voor meer informatie over deze en andere machines naar de “Calculating History” site.
Select one of the tabs
Selecteer één van de tabbladen
nΣi=1 | wi ai = 0 mod p |
wherewaarbij | ai = i th digit of the number e cijfer van het getal a |
wi = i th weight (integer) e gewicht (geheel getal) | |
p = an integergeheel getal |
3a1 + 6a2 + 8a3 + 5a4 + 7a5 + 10a6 + 2a7 + 4a8 + 9a9 + a10 = 0 mod 11 |
a10 is shown in the small window at the top left.
Because p = 11, it is possible that
a10 = 10, which is indicated by an 'A'.
a10 verschijnt in het kleine venster linksboven.
Omdat p = 11, kan het gebeuren dat
a10 = 10, wat door een 'A' wordt weergegeven.
12Σi=1 | { | i is odd:oneven: ai i is even:even: 2ai mod 9 |
} | = 0 mod 10 |
Try 4408 0412 3456 7890. If the credit card number is correct, the procedure ends with the disk pointer at the red triangle.
Probeer eens 4408 0412 3456 7890.
Als het creditcardnummer correct is,
staat aan het einde van de procedure de puntige aanwijzer van de draaischijf bij de rode driehoek.
Unlike the devices shown in the other tabs, the checksum algorithm derived by the Dutch mathematician
Jacobus (Koos) Verhoeff is not based on weighted-adding-modulo-some-number.
Verhoeff's algorithm uses multiplications in
point group D5, and a permutation.
In tegenstelling tot de apparaten die op de andere tabbladen worden weergegeven, is het controlesom-algoritme dat de Nederlandse wiskundige
Jacobus (Koos) Verhoeff heeft ontwikkeld niet gebaseerd op gewogen-som-modulo-een-getal.
Het algoritme van Verhoeff maakt gebruik van vermenigvuldigingen in de
puntgroep D5 en een permutatie.
This algorithm was used for numbering old German banknotes (Deutsche Mark).
These numbers also contain letters, which are converted to digits by the table at the right.
Select the numbers by setting the red sliders, left to right. Note that when setting the slider for a number, the next column of numbers changes.
The last column gives the rightmost digit of the banknote number.
Het algoritme werd gebruikt voor de serienummers van oude Duitse bankbiljetten (Deutsche Mark).
Deze cijfers bevatten ook letters, die in de tabel rechts worden omgezet in cijfers.
Selecteer de cijfers door de rode schuifregelaars van links naar rechts in te stellen.
Houd er rekening mee dat, wanneer je de schuifregelaar voor een getal instelt, de volgende kolom met getallen verandert.
In de laatste kolom staat het meest rechtse cijfer van het bankbiljetnummer.